Η εξέλιξη μιας επιχείρησης φέρνει μαζί της και λογιστικές υποχρεώσεις που απαιτούν σωστή καθοδήγηση. Ένα από τα πιο συχνά ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα είναι η αλλαγή κατηγορίας βιβλίων λόγω αύξησης ή μείωσης του ετήσιου τζίρου.
Η ομάδα της All About Accounting εξειδικεύεται στην ορθή παρακολούθηση των οικονομικών σας στοιχείων και σας καθοδηγεί υπεύθυνα σε περιπτώσεις αλλαγής φορολογικής υποχρέωσης. Σε αυτό το άρθρο, θα αναλύσουμε τι προβλέπεται από τη νομοθεσία, ποια είναι τα όρια τζίρου και τι πρακτικά σημαίνει η αλλαγή κατηγορίας βιβλίων για την επιχείρησή σας.
Ποιες είναι οι κατηγορίες βιβλίων στην Ελλάδα;
Σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών (ΚΦΑΣ), οι επιχειρήσεις κατατάσσονται σε δύο βασικές κατηγορίες τήρησης βιβλίων:
- Απλογραφικά (Β’ κατηγορίας)
- Διπλογραφικά (Γ’ κατηγορίας)
Η βασική διαφορά έγκειται στην πληρότητα των στοιχείων που τηρούνται και στην αναλυτικότητα των εγγραφών.
Όρια τζίρου για αλλαγή κατηγορίας
Η βασική προϋπόθεση για την υποχρεωτική αλλαγή από απλογραφικά σε διπλογραφικά βιβλία είναι το ύψος του ετήσιου τζίρου. Συγκεκριμένα:
- Εάν για δύο (2) συνεχόμενες χρήσεις μια επιχείρηση ξεπεράσει το 1.500.000€ ετησίως, υποχρεούται να μεταβεί σε διπλογραφική τήρηση από την επόμενη διαχειριστική χρήση.
Αντιθέτως, εάν ο τζίρος πέσει κάτω από τα παραπάνω όρια για δύο συνεχόμενες χρήσεις, η επιχείρηση μπορεί να ζητήσει επιστροφή στα απλογραφικά βιβλία (κατόπιν έγκρισης από την αρμόδια ΔΟΥ).
Τι πρακτικά σημαίνει η αλλαγή;
Η μετάβαση σε άλλη κατηγορία βιβλίων συνεπάγεται σημαντικές αλλαγές στην καθημερινή λειτουργία της επιχείρησης:
🔸 Αναβάθμιση της λογιστικής παρακολούθησης
🔸 Περισσότερες λογιστικές εγγραφές και λεπτομέρεια
🔸 Πλήρης παρακολούθηση απαιτήσεων και υποχρεώσεων
🔸 Ανάγκη για υποστήριξη από έμπειρο λογιστή/φοροτεχνικό
Αντίστοιχα, η μετάβαση από διπλογραφικά σε απλογραφικά (λόγω μείωσης τζίρου) μειώνει τις υποχρεώσεις αλλά πρέπει να γίνει με προσοχή, ώστε να μη χαθούν απαραίτητα οικονομικά δεδομένα.
Η All About Accounting δίπλα σας σε κάθε βήμα
Η All About Accounting αναλαμβάνει για εσάς:
- Παρακολούθηση τζίρου και προειδοποίηση για τυχόν αλλαγή
- Συμβουλευτική για την κατάλληλη μορφή επιχείρησης
- Προετοιμασία για την αλλαγή κατηγορίας βιβλίων
- Επικοινωνία με την αρμόδια ΔΟΥ και διευθέτηση διαδικασιών
- Συνεχή υποστήριξη και αναπροσαρμογή του τρόπου τήρησης των βιβλίων σας
Συχνά ερωτήματα από πελάτες μας
– Μπορώ να επιλέξω μόνος/η να τηρώ διπλογραφικά;
Ναι, υπάρχει η δυνατότητα προαιρετικής μετάβασης σε διπλογραφικά, ακόμα κι αν δεν το απαιτεί ο τζίρος.
– Αν αυξηθεί ο τζίρος μέσα στη χρονιά, αλλά πέσει στο τέλος, αλλάζει κάτι;
Η αλλαγή αξιολογείται με βάση τον ετήσιο κύκλο εργασιών, όχι περιοδικά.
– Η αλλαγή κατηγορίας γίνεται αυτόματα από τη ΔΟΥ ή πρέπει να την κάνω εγώ;
Η αλλαγή δεν γίνεται αυτόματα. Εφόσον πληρούνται τα όρια τζίρου, είστε υποχρεωμένοι να κάνετε τη μετάβαση εσείς, μέσω του λογιστή σας, με τις κατάλληλες ενέργειες πριν την έναρξη της νέας διαχειριστικής χρήσης.
– Θα χρειαστώ νέο πρόγραμμα τιμολόγησης αν αλλάξω κατηγορία;
Εξαρτάται από το πρόγραμμα που χρησιμοποιείτε. Αν μεταβείτε σε διπλογραφικά βιβλία, ενδέχεται να χρειαστεί πιο ολοκληρωμένη λογιστική υποστήριξη, που καλύπτει τις νέες ανάγκες (π.χ. ισοζύγια). Η ομάδα μας μπορεί να σας καθοδηγήσει σχετικά.
Με λίγα λόγια
Αν βρίσκεστε κοντά σε αλλαγή κατηγορίας βιβλίων λόγω τζίρου ή απλώς θέλετε να διασφαλίσετε ότι η επιχείρησή σας λειτουργεί ορθά λογιστικά, η ομάδα της All About Accounting είναι εδώ για να σας καθοδηγήσει υπεύθυνα και με συνέπεια.
📞 Επικοινωνήστε μαζί μας σήμερα στο 210 64 71 016 ή συμπληρώστε την ακόλουθη φόρμα ενδιαφέροντος και θα σας καλέσουμε σύντομα.